måndag 8 mars 2010

سياوش آذرى: بازتاب سیاسی آکسیون زنان علیه حجاب اسلامی در ترکیه

فرستادن به ایمیل چاپ

پس لرزه های آکسیون ۳ مارس زنان در شهر مرسین ترکیه همچنان ادامه دارد. اقدام زنان در زیر پا گذاشتن چادر و حجاب اسلامی ‎ نشانگر عمق رادیکالیسم و فرهنگ سکولار در جامعه ترکیه است. زنان ترکیه نشان دادند که مبارزه در راستای دفاع از دستاوردها و احقاق حقوق انسانی با دخیل بستن به جناحها و احزاب ریز و درشت و جناحهای مختلف بورژوازی، اسلام سیاسی و چپ "لیبرالیزه" شده ضد مدرن در یک سو و ناسیونالیسم پرو غرب و ارتش در دیگر سو، میسر نیست. زنان در این آکسیون به درستی حجاب اسلامی به عنوان نماد بردگی زن را هدف تهاجم خود قرار دادند.

واکنش جناحهای بورژوازی به این تحرک زنان نشانگر وحشت نیروهای حاکم در ترکیه، از اسلام سیاسی تا ناسیونالیسم چپ، از رادیکال شدن مبارزات و درگیر شدن مستقیم مردم در مجادله در دفاع از حقوق خود است. بورژوازی به درستی متوجه شد که حمله زنان به ججاب اسلامی تنها نوک کوه یخی حمله محتمل مردم به تمامی مقدسات و خرافات بورژوازی از مذهب تا ناسیونالیسم است واین تهاجم به چادر و نمادهای دینی محدود نخواهد ماند. به همین خاطر هیچ جریان اصلی بورژوازی درمحکوم کردن این اقدام زنان لحظه ای تعلل به خرج نداد. همانطور که انتظار میرفت حزب حاکم اسلام سیاسی عدالت و توسعه از زبان سخنگوی خود "بلند آرینچ" این اقدام زنان را به عنوان عملی شنيع تقبیح و محکوم کرد و در امتداد رقابت سیاسی با حزب جمهوریخواه خلق و اعمال فشار بر این حزب خواستار عذرخواهی این حزب و توضیح در این رابطه شد.

واکنش حزب جمهوریخواه خلق اما دیدنیتر بود. "کمال کیلیچدار اوغلی" مرد شماره دو این حزب در پیامی مطبوعاتی این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را عملی تحریک آمیز علیه حزب جمهوریخواه خلق نامید! این حزب حتی به استفاده ابزاری از این اقدام زنان در رقابت سیاسی خود با اسلام سیاسی و حزب عدالت و توسعه بر نیامد. "کیلیچدار اوغلی" در یک بند بازی سیاسی همچنین اضافه کرد که "وارد کردن پوشش زنان به سیاست قابل قبول نیست. مساله اصلی رفع مشکلات زنان و احقاق حقوق آنان است اما اینچنین اقدامات جعلی ربطی به مبارزه برای حقوق بشر ندارد. نیروی حزب عدالت و توسعه در حال ریزش است و چنین آکسونهایی در این مقطع به نفع این حزب تمام میشود." پوشش نامیدن حجاب اسلامی اما یک لغزش کلامی و یا انحراف معرفتی نیست. "کیلیچدار اوغلی" با حمله به اقدام رادیکال زنان زنگ خطر دفاع از مقدسات را به صدا در آورد و آمادگی حزب متبوعش در جلوگیری از تعرضات مردم به خرافات، سنن، مقدسات دینی و ناسیونالیستی را به بورژوازی یاد آوری نمود و به مردم چنگ و دندان نشان داد و برای آنان خط و نشان کشید. همچنین رهبر حزب جمهوریخواه خلق "دنیز بایکال" نارضایتی خود از این اقدام زنان را بیان کرد و با عصبانیت اعلام نمود که "سیاست ما ربطی به پوشش ندارد. این اقدام کاملن چرند بود!"

ناسیونالیسم کرد نیز در این میان سکوت نکرد و از زبان رهبران ریز و درشت خود حمله به حجاب به عنوان نماد زندگی اسلامی را محکوم کرد و خواهان عذرخواهی دست اند کاران حزب جمهوریخواه خلق در این اقدام شد.

سیاست بورژوازی بدون تکیه بر خرافات و مقدسات و جعلیات دینی و ناسیونالیستی قابل پیشبرد نیست. حمله یک پارچه جناحهای بورژوازی در ترکیه به آکسیون رادیکال زنان علیه حجاب نمایانگر جوهرارتجاعی و ضد انسانی سیاست بورژوازی و عمق وحشت آن از ظهور رادیکال مردم در صحنه سیاست است. آکسیون ۳ مارس زنان در ترکیه همچنین دیگر بار ضرورت تحزب کمونیسم کارگری به عنوان تنها نیروی ذینفع در تعمیق رادیکالیسم مبارزات مردم و تنها نیروی پیگیر در راه احقاق آزادی و برابری و برقراری یک جامعه انسانی را یادآوری نمود.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar